Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@16:34:23 GMT

شهریار بحرانی به حواشیِ سریال خط مقدم پاسخ داد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۸۱۹۱

شهریار بحرانی به حواشیِ سریال خط مقدم پاسخ داد

کارگردان سریال "خط مقدم" درباره برخی از انتقادات خصوصاً نسبت به اینکه بازیگر نقش حسن طهرانی‌مقدم شبیه به این شهید نبود، توضیحاتی ارائه کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روزی است سریالی به نام "خط مقدم" روی آنتن شبکه یک سیماست. مجموعه تلویزیونی که شهریار بحرانی کارگردان سریال‌های خاطرانگیز و مذهبی تلویزیون که برشی از زندگی پدر موشکی ایران را به نمایش می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دورانی که خیلی از فیلم سازان سینمای دفاع مقدس اصلا سمت شهدای معروف نمی روند که بتوانند آزادی عمل بیشتری داشته باشند بحرانی ریسک نمایش بخشی از دوران حساس و پرالتهاب سال‌های 63 تا 65 دفاع مقدس مبا محوریت شهید طهرانی مقدم را می پذیرد. این فیلم سرگذشت مردان بلندبالایی است که پس از پاییز 1363 با تلاش و مشقت، در روزگار تنهایی و مظلومیت، مجاهدانه جنگیدند».

حسین عارف، حسام حسنی، بهراد رحمانی، آفرین عبیسی، غزاله اکرمی، بهزاد خلج و عطاءالله سلمانیان در این مجموعه نمایشی بازی کرده‌اند. سریال به برشی از زندگی شهید طهرانی‌مقدم می‌پردازد. هرچند که به تعبیرِ مجید حقی تهیه‌کننده این سریال، به دلیل ظرفیت محدود زمانی، فقط به بخشی از وقایع 1363 تا 1365 این شهید بزرگوار پرداخته شده است. پیش از آن، تهیه‌کننده سریال اشاره کرده بود که این سریال قبلاً به صورت یک فیلم سینمایی تهیه‌شده اما با توجه به شرایط فعلی سینما و محدودیت های کرونایی، به صلاحدید سرمایه‌گذار، مدیران سیمافیلم و مدیر شبکه یک، تصمیم بر این شد، این کار تبدیل به مینی‌سریالی چند قسمتی بشود.

این روزها برخی از سینمایی‌ها با نسخه سریالی عرضه می‌شود شاید نمونه بارزِ آن «روز بلوا» بهروز شعیبی باشد که ابتدا در جشنواره فیلم فجر اکران شد و حالا بدون اکران سینمایی در یک سریال سه قسمتی در پلتفرم‌های اینترنتی عرضه شده است. تاکنون سه قسمت از سریال «خط مقدم» به نمایش درآمده، آن‌طور که شواهد و خبرهای پیش از این منتشر شده نشان می‌دهد این مینی سریال براساس فیلم «آفتاب نیمه شب» است و شهریار بحرانی پیش از این درباره آن گفته بود که «در این فیلم برشی از زندگی شهید حسن طهرانی مقدم را مبنای کار قرار داده‌ایم که به نظر ما از دیگر مقاطع زندگی وی مبنایی تر و مهمتر است».

تولید این پروژه در سکوت خبری و در سال 1398 آغاز شده است. بسیاری به شبیه نبودنِ حسین عارف بازیگر نقش حسن طهرانی‌مقدم به این شهید بزرگوار انتقاد کرده‌اند که اگر این شباهت وجود داشت مخاطب بهتر همذات‌پنداری نمی‌کرد. او درباره این حاشیه‌ها و انتقادات و چند سؤال دیگر با خبرنگار تسنیم  گفت‌وگویی انجام داده که به قرار زیر است:

 

*  چرا حسین عارف  که نقش شهید حسن تهرانی مقدم را بازی کرد شبیه ایشان طراحی نشد تا همذات پنداری بهتر اتفاق بیفتد؟

به نظر می‌رسد که برای انتخاب بازیگری که بتواند نقشی چنین حساس و تأثیرگذاری را بیافریند، تشابه چهره اولویت اصلی نباشد بلکه بازیگر باید طوری عمل کند که بتواند روح آن شخصیت فداکار و از خودگذشته را در صحنه بروز دهد. این موضوع مهمی است که برخی از آن غافل‌‌اند و با مقایسه میان بازیگران مختلفی که در اذهان و اعیان مردم آشنا هستند، تنها به دنبال چهره نزدیک به شخصیت مدنظر می‌گردند. به هرحال شما هیچ‌وقت نخواهید توانست در میان بازیگران فردی را پیدا کنید که شبیه شخصیت اصلی شما باشد، چه برسد که دقیقأ چهره و قد و قامت و شکل ظاهری و صدای وی نیز همانند باشد.

تمامی این تلاش‌ها در صورتی که بازیگر انتخاب شده از سیرت و صفات شخصیت اصلی دور باشد، شدیداً به باورپذیری داستانی لطمه خواهد زد. لذا به نظر حقیر باید در گزینش، بر خصوصیات باطنی و روحیات شخصیت تأکید کرد. روح فیلم از همه‌چیز مهم‌تر و حیاتی‌تر است. این روح نباید فرسنگ‌ها از فضای حاکم بر اصل ماجرا دور باشد، که در این صورت نقض غرض شده و شما با یک پوسته‌ای بی‌محتوا و کم‌عمق مواجه خواهید بود.

* چرا با اشراف خوبِ آقای بحرانی روی زندگینامه‌ها و بسترهای خوب ساخت سریال، این کار تبدیل به یک سریال پرطمطراق‌تر و جدّی‌تری نشد؟

بنده مقصود از سریال پرطمطراق و جدّی‌تر را متوجه نمی‌شوم. البته اگر مقصود این‌است که باید کاری طولانی‌تر و دامنه‌دارتر می‌شد، سؤال بسیار به جا طرح شده. این مینی‌سریال در حدّ شخصیت والا و پرقدرت شهید طهرانی‌مقدم نیست و در واقع باید گفت هیچ کار نمایشی قادر نیست از عهده چنین مهمی برآید. شاید به خاطر این است که تصویر و رفتار در زبان سینما محدودیت زیادی در ارائه درونیات و عمق باطنی افراد برجسته دارد.

روال داستان‌گویی موجود نیز دارای چنین ضعفی است. و به این علت است که ما فیلمسازان از رفتن به سوی موضوعات پُر محتوا گریزانیم زیرا تصور می‌کنیم که این زبان قادر به بازگویی محتواهای بزرگ و روح‌های قوی و محکم و سازنده بشری نیست. بنده راه حل را در این میانه می‌دانم به این معنا که هنرمند و فیلمساز باید در گام اول از فضای موضوع محتوایی مدنظر دور نباشد، یعنی به مخاطب خویش دروغ نگوید و از ته دل و با تمام وجود به آنچه می‌سازد عقیده داشته باشد؛ در مرحله دوم باید قبول کند که این خلاقیت خویش را در دایره‌ای از تعهد و هدفمندی پیاده کند.

هنرمندی که هنرش حیران و سرگردان میان حق و باطل است و نمی‌خواهد در راه حق قدم بردارد، به اولین گوهر وجودی خویش خیانت کرده است و او نباید موضوعات ارزشی را به دست بگیرد. در این دنیای رسانه‌ای شلوغ و مملوء از محصولات سخیف و پرمدعا، مردم بیچاره آماج حملات روحی روانی هنرمندانی‌اند که به اسم سرگرمی و هیجان و جذابیت، آرامش و امید و توکل به خدا را از مخاطبین می‌گیرند. ما فیلمسازان از خدا می‌خواهیم که چنین نباشیم و همیشه در راه او و بسوی او حرکت کنیم.

* چرا آن طور که باید و شاید تبلیغ و کار رسانه‌ای برای «خط مقدم» اتفاق نیفتاد تا با استقبال بهتری روبرو شود؟

تغییرات زمان‌بندی ما را محدود کرد و فرصت تبلیغ بیشتری نداد. بهتر بود که از قبل می‌توانستیم بیشتر بر روی این کار اطلاع‌رسانی کنیم. البته این قبیل کارها مخاطبین خویش را پیدا کرده و خواهد کرد.

* از بازتاب‌ها و نقطه نظرات بگویید و اینکه شما خواستید کدام وجوه حسن طهرانی مقدم را به مخاطبان معرفی کنید؟

ما نظرات بسیار مفید و تأییدات بسیاری دریافت کردیم که خستگی را از تن دست‌اندرکاران این کار به در کرده است. به هرحال وجهی یا بخشی از زندگی پر فراز و نشیب پدر موشکی ایران سرلشکر «حسن طهرانی مقدم» (اعلی‌الله مقامه) و یارانش در سال‌های حساس 1363 تا 1365 و در اوج جنگ شهرها را برای موضوع این فیلم انتخاب کردیم که فکر می‌کنیم برای مردم ما در این برهه از تاریخ کشورمان در مواجهه جبهه حق علیه باطل بسیار آموزنده و مورد نیاز عاطفی و روحی است. این را هم اضافه کنم که همه اعضاء گروه تولید این کار به خود افتخار می‌کنند که در کارنامه عمل خویش چنین کاری را ثبت کرده و از خداوند متعال درخواست دارند که این تلاش برای بزرگداشت مردی عاشق اهل بیت(ع) و فدایی رهبر و جان بر کف اسلام و تشیع را قبول فرماید.

خط و نشان هنرمندان ایرانی برای اسرائیل در خانه پدر موشکی جبهه مقاومت اسلامی/ مهران رجبی: خانواده شهید طهرانی مقدم دشمنان را دق داده‌اند/ علی غفاری: در معرفی هنری خدمات شهید کم‌کاری کردیم

به گزارش تسنیم،یکی از آن بازتاب‌ها و پیام‌هایی که «شهریار بحرانی» کارگردان سریال "خط مقدم" به آن اشاره کرد پیام تقدیرآمیز برادر شهید حسن‌طهرانی‌مقدم بود. او در پیامی نوشته است:«به سهم خود و از طرف بیت شهیدان علی و حسن طهرانی‌مقدم از دست‌اندرکاران ساخت و پخش سریال چهار قسمتی «خط مقدم» که این شب‌ها بعد از خبر 21 از شبکه یک سیما به مدت چهار شب به نمایش در می‌آید، عمیقاً سپاسگذارم. 

این سریال چهار قسمتی در واقع تقطیع شده فیلم بلند سینمایی "آفتاب نیمه شب" به کارگردانی شهریار بحرانی عزیز است که قرار بود به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برسد اما نرسید و هیچ وقت اکران عمومی هم نشد. 

اکنون با عنوان جدید «خط مقدم» و در قالب سریال تلویزیونی از روز دوشنبه 15 آذرماه به آنتن شبکه یک سیما آمده است. در این سریال مقطعی از زندگی برادر شهیدم، سیدالشهداء اقتدار و امنیت کشور، پدر موشکی ایران، سرلشکر حسن طهرانی‌مقدم (اعلی‌الله مقامه) و یارانش طی سال‌های 1363 تا 1365 به تصویر کشیده شده است. 

حضور حاج حسن با جمعی 13 نفره در پاییز 1363 در سوریه برای آموزش موشکی و نیز جنگ شهری صدام با موشک علیه مردم بی‌دفاع کشورمان که منجر به دفاع موشکی حاج حسن و یارانش شد، از بخش‌های برجسته این سریال است. 

رحمت و مغفرت واسعه الهی بر او و همرزمانش که عاش سعیدا و مات سعیدا...

از نگاه دو چشم یک تن کم... وز نگاه خرد هزاران پیش...»

برشی از زندگی پدر موشکی ایران در سریال شبکه یک/ چه کسی نقشِ حسن طهرانی‌مقدم را بازی می‌کند؟شروعِ سریال‌های جدید تلویزیون/ رنگِ سیما پلیسی، جنگی و کرونایی می‌شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی شبکه یک سریال حسن طهرانی مقدم رسانه ملی شبکه یک سریال حسن طهرانی مقدم شهید طهرانی مقدم حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران طهرانی مقدم شهریار بحرانی برشی از زندگی خط مقدم شبکه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۸۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، رویدادها و نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند. بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

روایتی قرآنی از هنرمندان خوشنویس

اولین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۳۱ فروردین ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. این نمایشگاه میزبان آثار هنرمندان خوشنویس برجسته ایرانی است که عمر خود را در راه هنر صرف کرده‌اند. «روایت باران» تنها بخشی از آثار این اساتید بزرگ را به نمایش گذاشته، چراکه اگر بنا بود آثار را به شکلی جامع‌تر گردآوری و به نمایش بگذارد، هزاران اثر گردآوری می‌شد و فضای وسیع‌تری برای نمایش آثار نیاز بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند، گفت: وظیفه ما حمایت‌گری، نظارت و تنظیم‌گری است. خوشنویسی مزیت مطلق ما در جهان اسلام و حوزه‌ای باسابقه در کشور محسوب می‌شود که در آن پیشتاز هستیم. این به دلیل وجود آیات و روایاتی است که زبان بین‌المللی ما مسلمانان بوده و همه جا قابل ارایه است. چند سال قبل که به ونیز رفته بودیم، آثار آقای بدرالسما با عنوان «قیامت در قرآن» بسیار مورد استقبال قرار گرفت. تاکید کردم امسال هم که دوستان به ونیز می‌روند، بخشی را به نمایش چنین آثار ویژه‌ای از ایران به ویژه کارهای دینی و قرآنی اختصاص دهیم.

اعلام جزییاتی از بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر

مدیرعامل صندوق هنر با اعلام خبر معرفی ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر به سازمان تامین اجتماعی از برنامه‌ریزی برای برخورداری هنرمندان فاقد بیمه در حوزه مزایای بیمه تامین اجتماعی خبر داد و گفت: صندوق اعتباری هنر طی این سال‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نسبت به ارایه خدمات بیمه تأمین اجتماعی به واجدین شرایط در سراسر کشور اقدام کرده است. در حال حاضر بیش از ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت از سوی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند که بیشترین تعداد بیمه‌شدگان به ترتیب به رشته‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی و قرآن و عترت مربوط می‌شود. اطلاعات تکمیلی را اینجا بخوانید.

آلبوم مرقع «دولت قرآن» یدالله کابلی رونمایی شد/ پایان داوری خوشنویسی رضوی

همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» از مجموعه «دولت قرآن» که شامل مرقعات دیده نشده از آثار خوشنویسی یدالله کابلی با موضوع آیات قرآن است، در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. این مجموعه که تجربه‌ای از خط شکسته در ارایه شکل هنری قرآن مجید است، شامل ۱۵ اثر در ابعاد و اندازه یکسان می شود که در ماه رمضان ۱۳۷۶ تحریر شده و از منحصربه‌فردترین مجموعه‌هایی است که در حوزه آثار قرآنی نوشته شده است.

در بخشی از معرفی این مجموعه آمده است: «از آنجا که خوشنویسی احادیث و آیات قرآنی همواره به جهت اعراب‌گذاری فضایی خاص را در سطربندی و ترکیب طلب کرده خط شکسته به دلیل پیوستگی‌های مدام کمتر توانسته است در این امر حضوری شایان داشته باشد و از دیرباز در عظمت آینه‌داری کلام الهی حتی بزرگان بی‌بدیل این وادی نیز مفرّی نجسته و در این تنگنا سر از این آرزو بر نتافته‌اند و تنها اثر فاخری که در نهایت توفیق و زیبایی در آسمان هنر خط شکسته جلوه‌گری می‌نموده و می‌نماید اثر «فاتحه‌الکتاب» است که حدود دو قرن پیش به دست توانای نابغه یگانه «درویش عبدالمجید طالقانی» رقم تحریر یافته و بر جای مانده است.

همچنین، مهدی بابایی مجرد دبیر بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی با اعلام پایان مرحله اول داوری بخش خوشنویسی جشنواره، گفت: مرحله اول داوری این جشنواره با حضور ۹ داور برجسته در شهر تهران به انجام رسیده است. این جشنواره، که هر ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور ما شناخته می‌شود، امسال نیز شاهد حضور پرشور هنرمندان و استادان خوشنویسی از سراسر ایران بود.

در این دوره، دبیرخانه جشنواره شاهد دریافت ۳۵۰ اثر فاخر بود که هر یک به نوبه خود نمایانگر عمق فرهنگی و هنری این مرز و بوم است. از این تعداد، ۷۵ اثر در بخش نستعلیق، ۲۲ اثر در بخش نسخ، ۷ اثر در اقلام سته و ۲۰ اثر در بخش شکسته نستعلیق به مرحله بعدی راه یافته‌اند. این آثار که با دقت و ظرافت خاصی توسط داوران مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان‌دهنده تلاش و پشتکار هنرمندانی است که با عشق و علاقه به این هنر دست به قلم شده‌اند.

«سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد

نمایشگاهی متشکل از عکس‌های دوران نوجوانی، جوانی و فعالیت‌های شهید آوینی و همچنین پشت صحنه مستندسازی این شهید با عنوان «سفر آخر» عصر یکشنبه دوم اردیبشهت ماه در حوزه هنری افتتاح شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه که متشکل از ۵۴ فریم عکس در اندازه‌های مختلف است، اصغر بختیاری، احسان رجبی، مرتضی شعبانی، سیدمحمد جعفری و محمدحسین قدمی که عکس‌هایشان در اندازه‌های مختلفی روی دیوار رفته است، حضور داشتند و با شور و هیجان در حال بیان خاطرات با یکدیگر بودند و گاهی با هم از دیدن یکی از تصاویر افسوس می‌خوردند و گاهی نیز با هم لبخند می‌زدند.

«سفرِ آخر» نمایشگاه عکس‌هایی از این عکاسان است که از آغاز تشکیل گروه «روایت فتح» به همراه شهید مرتضی آوینی بوده و در کنار او و گروهش، عکاسی کرده‌اند. نمایشگاه با استفاده از روایت، به بخش‌های مختلف تقسیم شده است که داستان سفر آخر گروه به مناطق جنگی جنوب در فروردین ۱۳۷۲ از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه به حساب می‌آید.

نمایشگاه «سفر آخر» از دوشنبه ۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «شماره یک خانه عکاسان ایران» واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقه‌مندان است.

برگزاری هفته گرافیک و رفع برخی ابهامات درباره انجمن طراحان گرافیک

در هفته‌ای که گذشت، نشست خبری هفته گرافیک ۱۴۰۳ با حضور بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، محمدرضا خاکساری دبیر این دوره هفته گرافیک، سعید باباوند نایب رییس هیأت مدیره و نواب قزلباش خزانه‌دار انجمن، عصر دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار و جزییات برگزاری این هفته تشریح شد.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به عنوان مرجع برگزارکننده رویدادهای مهم و اثرگذار در حوزه گرافیک ایران همگام با جامعه بین‌المللی گرافیک با محوریت سازمان جهانی ico-D هر ساله اقدام به برگزاری هفته گرافیک می‌کند. هفته گرافیک از ۷ الی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. مراسم گشایش این رویداد سالانه جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ در تالار شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار و بزرگداشت کامران کاتوزیان طراح برجسته و پیشرو در عرصه طراحی گرافیک در ایران نیز به عنوان بخش ویژه‌ای از این رویداد در نظر گرفته شده است.

از سایر برنامه‌های این هفته می‌توان به نمایشگاهی از آثار کامران کاتوزیان و نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» اشاره کرد که در روز آغازین این هفته در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد. تعداد افراد شرکت‌کننده در نمایشگاه «در جستجوی نسل نو» ۴۲ نفر است که از این تعداد، ۹۸ اثر دریافت شده و مورد بررسی ساعد مشکی، تهمتن امینیان و بهراد جوانبخت قرار گرفته است و به این ترتیب آثار نمایشگاه انتخاب شدند.

همچنین، در روزهای پایانی هفته گرافیک نیز ۲ نشست با عنوان «رو در رو» با ۲ موضوع بسته بندی و دیزاین در نظر گرفته شده است که روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

در این نشست خبری، بهرام کلهرنیا رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک درباره برخی حواشی پیش آمده در مورد برگزار نشدن مجمع عمومی این انجمن و مشکلاتی که موزه گرافیک با آن دست و پنجه نرم می‌کرد توضیحاتی به خبرنگار مهر ارایه کرد. وی درباره موزه گرافیک و مشکلاتی که این موزه با سازمان زیباسازی تهران داشت، گفت: من همیشه دوست دارم به جای مشکلات درباره پیروزی‌ها و دستاوردها صحبت کنم، به همین دلیل از سازمان زیباسازی تهران به دلیل در اختیار گذاشتن ساختمانی تاریخی در باغ اناری (پارک پلیس کنونی) بسیار تشکر می‌کنم. در واقع مشکلی که شما از آن صحبت می‌کنید، مشکل نبوده و به اعتقاد من، بدفهمی وجود داشته است و تصور بر این بوده که آن فضا کارکردهایی چون کافی شاپ و رستوران دارد که این موضوع در مذاکراتی با این سازمان، رفع و حل شد. موزه گرافیک پابرجایی خود را همچنان دارد و ما سنگربان یک موضوع فرهنگی هستیم و وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره حاشیه‌های هیأت مدیره قبلی و لغو جلسه مجمع عمومی انجمن گرافیک توضیح داد: ما هم مثل هر تشکل دیگری ممکن است از خود و جایگاه‌مان دریافت بد داشته باشیم. انجمن طراحان گرافیک انجمن بسیار پویایی است و در دوره‌های قبل از اتفاقات و ناخشنودی‌های اتمسفر جهان و روزگار اثر پذیرفتیم و گاهی اوقات مخاطراتی برای ما به وجود آمد. همچنان که ممکن است حضور من نیز به سبب بدفهمی‌های من، مشکلاتی را سبب شود. مشکلات در حال حاضر حل شده است. وزارت کار، ارگانی که ما از آن مجوز گرفتیم، در برابر سرنوشت صنفی ما خوب عمل نکرد و ما مدت زیادی انرژی گذاشتیم تا خودمان را بازتعریف کنیم و مجبور شدیم برای اینکه یک حساب بانکی داشته باشیم روزهای پرشماری را وقت صرف کنیم. نظام اداری پیر و خسته است و ما نیز به دوستان در ارگان‌ها خرده نمی‌گیریم، ما می‌خواهیم ترقی‌خواه و خیرخواه باشیم و از خوبی و پیشتازی بگوییم.

راه‌اندازی وب سایت پاویون ایران در ونیز

در حالی که شصتمین بینال هنر ونیز آغاز به کار کرد، هنوز غرفه ایران در شصتمین بیینال هنر ونیز راه‌اندازی نشده است، سایت پاویون جمهوری اسلامی ایران در شصتمین بینال هنر ونیز راه‌اندازی شد تا اطلاعاتی هر روز در سایت قرار داده می‌شود، قاب دسترس باشد. در این سایت، هنرمندان حاضر در غرفه (پاویون) کشورمان به همراه آثارشان معرفی شده‌اند. همچنین گزارش تصویری از مناطق بازدیدشده توسط تیم ایرانی حاضر در دوسالانه ونیز هم در آن قابل مشاهده است.

پس از افتتاح پاویون رسمی کشورمان در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴، اطلاعات و عکس‌های تکمیلی روی این سایت قرار خواهد گرفت.

هنرمندان یهودی غرفه رژیم صهیونیستی در بینال هنر ونیز را نگشودند

متصدیان غرفه رژیم صهیونیستی نیز به کشتار مردم غزه معترض هستند و با امتناع از آغاز به کار غرفه اسراییل می‌گویند؛ هنر می‌تواند صبر کند اما زنان، کودکان و افرادی که در جهنم زندگی می‌کنند، نمی‌توانند.

هنرمندان و متصدیان غرفه اسراییل در دوسالانه ونیز اعلام کرده اند فعالیت این غرفه زمانی آغاز می‌شود که «توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها حاصل شود». آن‌ها در روز پیش‌نمایش افتتاحیه بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین گردهمایی جهانی دنیای هنر اعلام کردند از مردم غزه حمایت می‌کنند.

تابلویی که جلوی غرفه اسراییل در باغ عمومی ونیز که از مکان‌های اصلی برگزاری بینال است نصب شده، نیز نشان دهنده تصمیم تیم اسراییل است. خود غرفه نیز توسط سه پرسنل نظامی ایتالیایی مسلح محافظت می‌شود.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه آثار مکرمه قنبری با عنوان «قصه‌های دری‌کنده» در گالری سهراب، نمایشگاه آثار بهنام کامرانی با عنوان «امروزِ دیروز» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه گروهی «+۲۵ نقاشی و ۳ مجسمه» و نمایشگاه انفرادی آنیتا هاشمی مقدم در طبقه اول و دوم گالری سو، نمایشگاه انفرادی احسان صالحی فرد با عنوان «لیک» در گالری شکوه، از جمله نمایشگاه‌هایی است که عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه افتتاح می‌شوند.

کد خبر 6087400

دیگر خبرها

  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پخش گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم از شبکه خبر
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند
  • کارگران رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • قدردانی از مقام شامخ شهید حسن طهرانی مقدم